Aktualności
Eksperckie Piątki: Aplikacje mobilne - nowe narzędzia wspierające lekarza i pacjenta w procesie leczenia i diagnozowania
W dzisiejszym materiale zwrócimy uwagę na nowe możliwości, jakie daje technologia mobilna w procesie leczenia i diagnozowania.
Jaka jest przyszłość systemów informatycznych w ochronie zdrowia, jak sprostać wymaganiom w zakresie dostępności do danych? Zapraszamy do materiału przygotowanego przez Marka Dynowskiego – Eksperta oraz Prezesa Zarządu Spółki Medinet Systemy Informatyczne z GRUPY KAPITAŁOWEJ SIMPLE.
Według GUS w 2017 roku w Polsce aktywnych było niemal 53 miliony kart SIM. Spośród wszystkich telefonów 63% urządzeń na polskim rynku to smartfony, wykorzystywane w coraz mniejszym stopniu do nawiązywania połączń telefonicznych, a coraz częściej do kupowania i rozrywki, ale oczywiście również jako narzędzie pracy. Biorąc pod uwagę wpływ nowoczesnych technologii na rynek medyczny trzeba przyjąć, że aplikacje mobilne to na pewno jeden z głównych trendów na najbliższe lata i obszar, który zapewni szpitalom wzrost efektywności w wykonywaniu codziennej pracy.
Jednym z problemów współczesnego systemu ochrony zdrowia jest malejąca ilość specjalistów przy rosnącej liczbie osób, które wymagają opieki ze względu na starzejące się społeczeństwo. Dodatkowo dzięki coraz nowocześniejszym urządzeniom diagnostycznym i aparaturze medycznej, jeszcze więcej danych trafia do systemów i wymaga analizy. Informacje te są przetwarzane w systemach szpitalnych klasy HIS, RIS/PACS, LIS i udostępniane użytkownikom pracującym w poszczególnych jednostkach. Dostęp do danych wymaga jednak zalogowania się do systemu i wyszukania potrzebnych rekordów, co w efekcie oznacza, że kosztowny specjalista zajmuje się przeszukiwaniem informacji, zamiast wykorzystać swoją wiedzę w procesie leczenia i diagnozowania pacjentów.
Kluczem do zoptymalizowania tego procesu i ułatwienia wykorzystywania dokumentacji gromadzonej w systemach szpitalnych jest wykorzystanie popularności urządzeń mobilnych i dedykowanych aplikacji, zapewniających szybki dostęp do potrzebnych danych. Ciągły rozwój tej technologii zapewnia coraz to więcej możliwości i usprawnień i to dla wielu grup odbiorców.
Na przykład aplikacja dedykowana lekarzowi może automatycznie poinformować go m.in o tym, że pacjent, który jest pod jego opieką, otrzymał wynik badania i wykraczają one poza dopuszczalną normę, co wiąże się z podjęciem przez niego dodatkowych działań. Aplikacja może przypomnieć również o konieczności uzupełnienia dokumentacji, czy wysłać ordynatorowi oddziału informacje o przyjęciu, czy wypisaniu do domu pacjentów. Również personel pielęgniarski może otrzymywać automatyczne informacje na urządzenia mobilne o tym, że lekarz zlecił wykonanie badań lub zaordynował leki, które należy w danym momencie podać pacjentom. Technologia daje możliwość, aby system szpitalny był proaktywny, a nie tylko służył jako baza danych.
Inną grupą użytkowników, którzy mogą odczuć wiele korzyści płynących z technologii mobilnych są pacjenci. Aplikacja pozwala na szybkie zarejestrowanie się do specjalisty, a także na uzyskanie informacji o wynikach badań bez konieczności wizyty w szpitalu, czy nawet bez konieczności wchodzenia i logowania się do dedykowanych stron portali szpitalnych. Dodatkowo pacjent otrzyma również przypomnienie o zbliżającym się terminie badania lub zaplanowanego przyjęcia do szpitala.
Aplikacja mobilna to narzędzie, które sprawdzi się również w obszarze zarządczym. Dzięki zasileniu danymi przetwarzanymi w dostępnym w szpitalu systemie medycznym i administracyjnym (ERP), stanowić będzie doskonałe rozwiązanie dla dyrektora, czy pozostałej kadry kierowniczej jednostki. Ekran telefonu ordynatora może wyświetlać dane o poziomie wykonania kontraktu z NFZ lub kosztach prowadzonego oddziału. Aplikacja na smartfonie dyrektora pozwoli na bieżąco analizować dane na temat funkcjonowania szpitala oraz prezentować wybrane wskaźniki ekonomiczne bez konieczności przeglądania rozbudowanych raportów.
Wszystkich klientów zainteresowanych zarówno kompleksowym oprogramowaniem dla szpitali, jak i wykorzystaniem technologii mobilnych zachęcamy do kontaktu i konsultacji z naszymi Specjalistami oraz do zobaczenia na żywo pełnych możliwości rozwiązań oferowanych przez Grupę SIMPLE.